Jelikož je virtuální realita docela nové médium, u mnoha hráčů vzbuzuje spíše podezření nežli úctu. Někteří z nás virtuální realitu dokonce řadí mezi dystopické sci-fi výmysly, které neměly být na světlo světa vůbec uvedeny. Myšlenka skloubit virtuální realitu s hazardními hrami tak děsí nejen politiky, ale také anti-hazardní skupiny a jednotlivce, kteří jsou přesvědčeni minimálně o tom, že tato cesta vede do pekel.
Je jasné, že virtuální online casina budoucnosti budou čelit mnoha regulačním překážkám. Je velmi pravděpodobné, že některé jurisdikce virtuální hazardní hry zcela zakážou, nebo je alespoň omezí mnoha předpisy, které by rozvoj tohoto trhu mohly omezit. Ostatně některé z nich už dávno vstoupily v platnost. Tak například provozovatelé virtuálních casin musí hráčům na očích umísťovat hodiny, aby tito hráči neztráceli pojem o čase a to i přestože hodiny v klasických kamenných casinech klidně mohou chybět.
Pravou je, že i přes veškeré snahy je využití virtuální reality v online casinech stejně nezadržitelný jako využití virtuální reality v pornografickém průmyslu nebo ve videohrách. Abychom byli ještě přesnější, virtuální realita se do online casin již dostala. Pokud do jakéhokoliv internetového vyhledávače napíšete slovní spojení „casino VR“, vyjedou vám tisíce položek, mezi nimiž najdete i online casina, která vznikla čistě jen pro to, aby nabízela casinové hry pro virtuální realitu typu Oculus Rift, HTC Vive a spol.
Skvělým příkladem budiž casino SlotsMillions. SlotsMillions je první online casino zaměřené čistě na virtuální realitu. Šikovní vývojáři, pilní kameramani a zkušení grafici nad vývojem SlotsMillions strávili více jak 7 měsíců. Výsledkem je futuristické casinové lobby v oblacích, konkrétně v 80. patře mrakodrapu s Blade Runner feelingem. V tomto virtuálním casinu se můžete opřít o bar, zahrát si jeden z více jak 1000 různých výherních automatů, setkávat se s ostatními casinovými hráči a diskutovat s nimi, případně pociťovat pořádnou závrať v případě, že se rozhodnete opřít o některé z oken.
Při tvorbě online casina SlotsMillion tvůrci spolupracovali s regulátorem Malty, neboť se v podstatě vrhali do vývoje docela nové platformy. Jak jsme již řekli, jurisdikce Malty trvala na tom, že ve virtuálním casinu musejí být – na rozdíl od kamenných casin – viditelné hodiny, aby návštěvníci casina při hraní „neztratili pojem o čase“. Omezení se dočkaly také multiplayerové turnajové hry, v nichž měl být viděn zůstatek peněz každého hráče. Regulátoři rozhodli, že výhry a prohry jednotlivých zákazníků musí být soukromé, což je vlastně docela rozumné.
Společně s tím, jak se do online hazardu zapojuje stále více zemí a jak do tohoto odvětví pronikají nové technologie, čelí online casinový průmysl stále větším regulačním prvkům. Vedle toho pochopitelně existuje i tzv. „šedá zóna“, v níž můžeme narazit na casina, která se neřídí žádnými pravidly vlády stejně, jako i ve skutečném světě. Tyto dva protipóly se společně s tím, jak se tvoří nové zákony a jak se ty staré usazují, pomalu protínají. Bude velmi zajímavé sledovat, kdy a zdali se vůbec potkají, případně do jaké míry jim to vládní nařízení umožní.
Tvář hazardních her se mění
Zatímco vznikají první casina pro virtuální realitu, na povrch se derou první otázky. Měli bychom ve virtuálních casinech mluvit s obsluhou nebo se potkávat pouze s ostatními hráči? Jak by tato casina měla vypadat, čím by měla být vybavena a jak velká by měla být? Jakou hudbu bychom v nich měli slýchat a jaké hry vlastně hrát? Stejně jako v každém dalším rychle vznikajícím odvětví i v případě online virtuálních casin jsou otázek hromady.
Další problémy se pak týkají samotné infrastruktury a zázemí. Provozovatelé online casin se budou moci vyrovnat s tím, že zákazníků zpočátku nebudou mít tolik. Pořízení brýlí pro virtuální realitu se sice pohybuje v řádu 500 dolarů (plus minus 200 dolarů), tedy asi 12 000 korun, nicméně pořízení brýlí pro virtuální realitu alespoň v podobě Oculus Rift není konečnou investicí. Vedle samotných brýlí si hráči budou muset koupit ještě dostatečně výkonný PC, který je vyjde na dalších cca 30 a více tisíc. To už jsou náklady okolo 50 tisíc, což nemá každý druhý a dokonce ani třetí hráč.
To znamená, že první návštěvníci online virtuálních casin budou majetnější, nežli jsou průměrní online casinoví hráči. Provozovatelé SlotsMillion k tomu sice řekli, že očekávají návštěvníky spíše s levnějšími brýlemi pro virtuální realitu (například Google Cardboard, Samsung Gear VR atd.), nicméně ani toto nejsou tradiční hráči, ale spíše experimentátoři a technologičtí fanoušci.
Asi tím největším problémem pak může být střet dvou zájmových skupin. Technologičtí fanoušci a obecně lidé, kteří si najdou cestu k virtuální realitě, jsou většinou odkojeni na počítačových hrách a konzolích. To znamená, že se při volbě hry raději zaměří na Halo 5, nežli na točení pěti válců se symboly, které si může pustit na mobilu.
Na technologicky zaměřenou generaci se stále častěji začíná odrážet také bouřlivý nástup esportu. Především mladé lidi fascinuje možnost vyhrávat peníze díky svým schopnostem a zkušenostem, díky čemuž první online casina již začala pracovat na výherních automatech, které by obsahovaly dovedností hry a tím zacelily jasnou díru na trhu. Otázkou je, zdali se některému casinu podaří vyvážit náhodnost se zkušenostmi a uměním a ještě na tom něco vydělat.
Stírání hranic
Hranice mezi video hrami, esportem a hazardními hrami jsou stále rozmazanější. Příchod virtuální reality by přitom měl mít na svědomí další stírání.
Je velmi pravděpodobné, že velkým hitem virtuální reality by se mohly stát casina stojící na principech sociálních her. Nikdo ovšem netvrdí, že se v tomto odvětví brzy objeví něco zcela nečekaného a přitom srovnatelně geniálního jako v případě, kdy se casinové hry poprvé dostaly na internet.